Restips: Albanien ( )
Hem Om mig Kontakt

Restips: Albanien

 
Folk vill ju åka till ett varmt land där det även är billigt. Men så fort man nämner Albanien så rynkar dom på näsan. Det är kanske inte det finaste landet, man märker att det är fattigt. Men det är väldigt varmt klimat där nere & för en vecka på ett bra hotell kan ma  betala ca 1 000 svenska kronor.
 
 
Man ska tänka på att dricka mycket vatten under de varmaste tiderna. Tänk på att köpa vatten på flaska eftersom vattnet i kranen är orent. Jag borstade till & med tänderna med vattnet jag köpte i affären. Det gäller även maten i Albanien. Ät sallad eller nötkött som är stekt/grillat. Man ska inte äta köttfärs/malet kött eller kyckling. Jag blev magsjuk i Albanien då jag var där pga att jag åt en hamburgare.
 
 
Jag var bland annat i Durrës som är en turistort. När man låg på stranden & solade så kom det hela tiden fram försäljare. Det var obekvämt. Lämna därför aldrig saker på stranden när man ska bada i Albanien. Senare kanske man hittar sin mobil på marknaden.
 
 
Alkohol är inte så billigt i Albanien. Det är fortfarande billigare än i Sverige, men inte billigt enligt mig. Detsamma gäller även badkläder, skor mm. Folk i Albanien är fattiga & behöver pengar.
 
 
Taxi är dyrt, för ca 2 km betalade vi 100 svenska kronor. Fråga därför alltid taxichauffören vad det kostar innan man sätter dig i bilen. Har man satt sig innan så får man räkna med att det blir dyrt. Vi hade bokat transfer både till hotellet & från hotellet. Det ingick i hotellpriset sa ägarens fru som hämtade oss. Men när vi skulle åka hem stod en taxi & väntade på oss & vi trodde givetvis det var gratis eftersom hon sagt så. Men vi blev blåsta på mycket pengar.
 
 
Huvudstaden heter Tirana & är en livlig stad. Väldigt fin, men mycket trafik. Här finns en flygplats. Tänk på vad du fotograferar, folk kan bli väldigt sura. Om man vill besöka ett mycket fint ställe i Albanien så ska man åka till Kukës.
 
  • 2014-10-18
  • kl.14:30:00
  • Kategori: Resor


  • Kategorier

    Arkiv

    Senaste inlägg