Varit på Risk 2:an idag. ( )
Hem Om mig Kontakt

Varit på Risk 2:an idag.

Risk 2:an har jag nu klarat & kan bocka av. Äntligen! Så sjukt jävla nervös jag var imorse. Rubi sa att det är kul att leka med bilarna... Det var ju inte meningen med halkkörningen direkt?! Håkan i klassen sa igår att bilarna kunde välta. Hur kul är det att höra från en 40+ människa?! Det gjorde mig inte mindre nervös.
 
Vi var fyra tjejer plus trafikskoleläraren som åkte i en bil till halkbanan. I den andra bilen åkte fyra killar plus den andra läraren. Så vi var ett mycket härligt gäng! På vägen dit övade vi på att köra om varandra. Alla fick testa på det flera gånger. Man blev bättre direkt även om man tidigare har kört om bilar.
 
Lunchen åt vi på McDonalds (klassiker!). Vi fyra tjejer satt vid ett bord & bekantade oss lite mer med varandra. Så märkte Valdrine att det låg en plånbok vid drickautomaten. Så kollade Victoria dit & insåg att det var hennes, haha. Vilken tur!
 
Väl på halkbanan så hade vi först en genomgång, eller teori som det fint heter. Sedan fick vi veta att vi skulle köra utan lärare. Paniken steg inom oss alla... Vi parade ihop oss två & två inom de bilarna vi åkte hit med. Jag & Victoria skulle åka ihop. Och på plats var också sjukvårdspersonal med mera. Inte alls beredda på en olycka, nejdå. Paniken steg ännu mer!
 
Första momentet vi skulle göra var att bromsa i en kurva med halt underlag. Vi började i 30 km/h, sedan 50 km/h. Vi körde Saab-bilar som var rejält slitna & sönderkörda. Man kunde inte justera stolarna såpass att man fick bra grepp om pedalerna. Fast det gick bra ändå, haha. Något som var konstigt var att när jag körde så fick jag kärringstopp varje gång när jag bromsade i kurvan?! Varken jag eller Victoria förstod inte var det var... Men efter en stund blev jag trött på det jävla plingandet i bilen. Då förstod vi att handbromsen hade inte gått ner tillräckligt.
 
Sedan hade vi teori igen & då fick vi se två hemska filmer om krockar. Ingen trevlig syn! Och vi fick testa att krocka själva i en "krockmaskin". Typ 7 km/h åkte vi i & det gjorde faktiskt ont. Tänk då i en högre hastighet, fan sjukt. Jag minns bara när vi körde på den jävla cykeln med Adnan...
 
Tredje momentet var körning igen & denna gången i lyxbilen; automat. Jag var som en kung i bilen. Aldrig mer manuell växellåda! Jag tjöt av lycka att jag slapp växla, haha. Vi skulle först köra i olika hastigheter & bromsa på strävt underlag. Allt från 30 km/h till 75 km/h körde vi. Det momentet gick bra & bromsarna fungerade verkligen super. Men så var det bromsning på halt underlag i samma hastigheter (även 75 km/h). Det kunde gå åt helvete om man inte hade kontroll. Men det hade både jag & Victoria i våran "älskade" automatbil.
 
Efter en liten paus så var det dags för sista momentet; bromsning mot hinder. Vi skulle bromsa, men samtidigt styra undan ett hinder. Ja, det gick faktiskt bra. Men när jag hade kört klart & var som lyckligast & skulle dra åt handbromsen så insåg jag igen att jag hade kört med HELA handbromsen i... Fast det hade inte märkts något?!
 
  • 2012-11-13
  • kl.19:45:00
  • Kategori: Skolan


  • Kategorier

    Arkiv

    Senaste inlägg