Jobbet som DJ Assistent, en dröm? ( )
Hem Om mig Kontakt

Jobbet som DJ Assistent, en dröm?

Som ni vet så jobbar jag som DJ Assistent, eller Assistant som det heter på engelska. Har jobbat som det sedan sommaren 2010. Jag tycker det är otroligt roligt & man får alltid vara med om något nytt. Som att 50+ gubbar stöter på en, olyckor & droger. Nu är det inte så att vi tar droger, utan vi ser folk som är påverkade. Intressant jobb jag har...

Vad gör då en DJ Assistent? Det finns över tusen olika arbetsuppgifter för oss. Varje kväll är inte den andra lik. Till exempel på fredagen kanske jag får hjälpa till att bygga upp DJ-båset & på lördagen får jag jobba vid datorn. Det mina arbetsuppgifter är mest (alltså det jag alltid gör) är att se till att DJ:n har vätska hela tiden. Är det alkoholfritt så blir det oftast vatten eller Coca-Cola. Det gillar han bäst, haha. Är det inte alkoholfritt så blir det alla sorters olika cider, men även vatten. Jag har tyvärr inget körkort, så kan inte åka i väg & köpa mat. Så jag åker med ljus-killen till Donken & handlar mat. Men det är jag som ska ha koll på pengarna & inköpslistan. Det är ett mycket varierande jobb, så det gäller att snabbt kunna släppa det man egentligen håller på med & gå på nästa moment.

Jag får även stå vid datorerna & mixa, vilket är riktigt roligt. Om DJ:n måste gå på toaletten eller uppsöka läkarvård är det meningen att jag ska ta över. Det har bara hänt ett fåtal gånger att han har besökt toaletten än så länge. Men jag blir inte lämnad ensam när jag ska mixa, utan teamet jag jobbar med kan alla det programmet vi kör med.

Vad tjänar jag då? Det är väl inget som man går runt & skryter med direkt. Jag tjänar inte alls bra & kan knappast leva på detta jobbet. Men jag gör det inte för pengarnas skull, utan för att min dröm har alltid varit att jobba som jag gör nu. Man ska ju uppfylla sina önskningar, eller hur? På en kväll får jag runt 200 kronor, men det är inte bara pengar som jag får. Jag får gratis dricka (både alkoholfritt & alkohol) & även mat. Sedan kommer jag ju in gratis & kan även festa loss lite. Det viktigaste är att jag är såpass nykter att jag kan ta över datorerna ifall något skulle hända med DJ:n.

Såklart man har många minnen från kvällarna som jag jobbat. Första gången jag var med en DJ (inte han jag jobbar för nu) var när jag fick i åttan. Då var jag dock inte utbildad, utan var bara med ändå. Jag skulle gå & hämta dricka till DJ:n & märkte ganska fort att hela lokalen blev svart. Han kollade på mig ifall jag visste vad som hände. Jag förstod ingenting men efter mycket letande på golvet såg vi att jag hade dragit ut en sladd, haha. Detta är en typiskt "första gången-grej". Har även varit med på senaste tider att DJ:n ramlat ner från scenen. Som tur var blev han inte skadad ett tugg. Tror alkoholen räddade honom, haha. Sedan fick jag & ljus-killen tillåtelse att vara lediga resten av en kväll, vilket vi tog på största allvar. Vi bad dom i baren om en champagneflaska, fast vi ville bara ha billigt vin i den. Efter mycket om & men så fick vi våran älskade champagneflaska. Jag & ljus-killen satt i en soffa & drack. Vi snackade även om hur billigt det var att bo på Stureplan, haha. Kvällen slutade med att DJ:n & Ljus Assistenten fick dra ut oss. Men det är ett kärt minne som alla skrattar åt idag!

Hur blir man då DJ Assistent? Det är bara att hitta en DJ som man tycker är bra & som man gärna känner. Man snackar ihop sig & sedan är det bara att köra. Dock är det så att många DJ:s inte vill ha någon assistent nu för tiden. Tänk också på att lönen inte är direkt bra & att man inte kan leva på ett sådant här jobb. Men brinner man för musik & att jobba tekniskt så är DJ Assistent ett perfekt jobb. Man träffar alltid nya människor & man gör annat än att dricka sig redlöst på helgerna.

Måste man ha ett DJ namn? Nej, verkligen inte. Som DJ Assistent behöver man oftast inte ett sådant namn. Det är inte heller alla assistenter som får mixa. Men jag är utbildad & registrerad DJ, så därför får jag chansen att mixa. Jag hette i början DJ Krycka, för att första gången som jag jobbade hoppade jag runt på kryckor. Haha, visst är det sjukt? Men nu på senaste tiden bytte jag namn till DJ Malekova & det kostade mig 500 kronor. Bara jag blir nöjd så...

  • 2012-02-08
  • kl.14:09:58
  • Kategori: Jobb


  • ${CommentAuthorLinkIf}
    2012-02-08 kl.20:26:34
    Du gör ett bra jobb Malle :)
    ${CommentAuthorLinkIf}
    2012-02-08 kl.20:27:50
    Får man lättare jobb som dj assistent om man väljer att jobba gratis?
    ${CommentAuthorLinkIf}
    2012-02-08 kl.20:31:58
    Tackar :)
    ${CommentAuthorLinkIf}
    2012-02-08 kl.20:32:36
    Jag tror faktiskt inte det... Väljer man att jobba gratis & säger det när man "ansöker" så kan det uppfattas som oseriöst.
    ${CommentAuthorLinkIf}
    2012-02-10 kl.11:33:22
    Ja va me en gång o de tjöt i öronen :P Men vi hadde kul :)<3



    Kommentera här
    Design og koding: Ina Anjuta

    Kategorier

    Arkiv

    Senaste inlägg